Euregionaal jongerendebat

Leerlingen uit Heerlen gingen 8 mei in Theater Heerlen met elkaar in debat over de samenwerking in de grensregio met buurlanden België, Duitsland en Nederland. Ook staatssecretaris Knops van het ministerie van BZK was hierbij aanwezig.

Debat

De leerlingen konden verschillende prijzen winnen. Zo was er een prijs voor “de beste Spitzenkandidaat”. Deze prijs ging naar de spreker die het beste en meest overtuigend haar standpunt naar voren bracht. Daarnaast ging er een prijs naar de leerlingen die het beste hun groep konden overtuigen tijdens het debat. Ook de leerlingen die een unieke bijdrage leverden aan het publieksdebat sleepten een prijs in de wacht.

Lagerhuis

Het debat had de vorm van een Lagerhuisdebat met vrije rollen. De leerlingen konden hierbij zelf aangeven of ze voor of tegen een stelling waren. Na afloop van het debat konden de jongeren via een handopsteking stemmen of een stelling werd opgenomen in een manifest. Twee jongeren boden dit manifest 9 mei tijdens de Grenslandconferentie aan.

Meer informatie

Nieuwsbericht over het jongerendebat in dagblad De Limburger. Nieuwsgierig geworden? Bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie van het euregionale jongerendebat.

Impressie euregionaal jongerendebat

(Introductiemuziek)

(We zien hoe jongeren in Theater Heerlen hun weg vinden naar de zaal.)

(Een man komt in beeld met op de achtergrond de zaal.)

(In beeld verschijnt de tekst: Wim Horsch, voorzitter expertteam)

Wim Horsch: Vandaag is het eerste Euregionale jongerendebat met en voor jongeren hier in het Parkstad Limburg-theater in Heerlen. We gaan vandaag met de leerlingen bespreken welke kansen er zijn in die Euregio en met name ook welke rol ze daar zelf in kunnen gaan nemen.

(In beeld zien we een mannelijke student.)

(In beeld verschijnt de tekst: Noud, student)

Noud: Ik heb voor een studie in Aken gekozen, omdat er ontzettend veel kansen liggen - ook als Nederlander - over de Duitse grens. Het is een hele grote universiteit, er is qua onderzoek ontzettend veel mogelijk, en heel veel geld ook beschikbaar.

(In beeld zien we een vrouwelijke student.)

(In beeld verschijnt de tekst: Britt, student)

Britt: Je wordt veel losser gelaten, je hebt veel meer verantwoordelijkheidsgevoel nodig. De universiteit telt ongeveer 45.000 studenten. Dat is dus meer dan Eindhoven, Twente en Delft samen.

(De eerste spreker verschijnt weer in beeld.)

Wim Horsch: De kansen om in Duitsland te studeren, een opleiding te volgen zijn enorm. Het is allemaal veel goedkoper, de perspectieven worden veel groter. Neem nou ook in ieder geval in je overweging die kans aan de andere kant van de grens mee, want ze zijn zo belangrijk, ze kunnen ontzettend belangrijk zijn voor je latere leven – voor je hele perspectief.

(In beeld komt Theo Bovens.)

(In beeld verschijnt de tekst: Theo Bovens, gouverneur Limburg)

Theo Bovens: Wat erg belangrijk is in grensoverschrijdende samenwerking is dat we de dingen makkelijker maken voor mensen. Dat we dus hindernissen opruimen en dat we vervolgens ook laten zien dat het voor iedereen beter is, voor beide zijden van de grens.

(In beeld komt de Duitse Christiane Vaessen.)

(In beeld verschijnt de tekst: Christiane Vaessen, honorair consul van Nederland in Aken)

Christiane Vaessen: Het belangrijkste is dat we de grens over gaan, dat we met elkaar in contact komen, dat we leren wat er voor verschillen tussen de landen zijn, zodat je begrip voor elkaar krijgt en samen dingen kunt doen.

(In beeld zien we een mannelijke, Duitse student.)

(In beeld verschijnt de tekst: Niklas, student)

Niklas: In Nederland heb ik stage gelopen bij Albert Heijn waar ik vakken heb gevuld en klanten heb geholpen. Ik vond het spannend om te zien, want je woont toch in de grensstreek. Het is ook handig als je straks hier of in de regio wilt werken. Dan komt de taal alvast goed van pas.

(In beeld zien we een mannelijke, Duitse student.)

(In beeld verschijnt de tekst: Erik, student)

Erik: Ik heb gemerkt dat er een groot verschil in arbeidsmoraal is tussen Duitsland en Nederland. Het is ook een goede ervaring voor je algemene kennis om dat mee te maken.

(We zien hoe Emile Roemer de leerlingen toespreekt.)

(In beeld verschijnt de tekst: Emile Roemer, waarnemend burgemeester Heerlen)

Emile Roemer: Goedemorgen allemaal. Hartstikke fijn dat jullie hier zijn, in het stadhuis van Heerlen. En waar jullie zijn, is in de raadszaal. Ik hoop dat jullie toekomst hier in Heerlen, of in Kerkrade, of in Aken of in Leuven, want dat is allemaal hetzelfde gebied, komt te liggen. Maar dan zal er wel een heleboel moeten gebeuren nog.

(We zien de leerlingen in een kring - een vrouw geeft ze opdrachten.)

Vrouw: We doen het nog een keer, alsof je aan het debatteren bent. Dus vol energie.

(In beeld zien we een mannelijke leerling.)

(In beeld verschijnt de tekst: Ard, leerling)

Ard: Ik vind het een fantastisch idee van de gemeente om ook de jongeren erbij te betrekken. Zeker omdat wij ook onze eigen inzichten hebben en het niet alleen op het ministerie wordt beslist, maar ook de jongeren er invloed op hebben.

(Wim Horsch verschijnt weer in beeld.)

Wim Horsch: De leerlingen hebben gisteren een heleboel informatie opgedaan. Ze hebben hun eigen ideeën, die gaan ze vandaag uitwerken in stellingen.

(We zien de leerlingen nu voor een flipover – dezelfde vrouw geeft ze weer opdrachten.)

Vrouw: We beginnen dadelijk de speeches met een goed punt dat je maakt, een stelling.

(Leerling Ard verschijnt weer in beeld.)

Ard: Ik vind het een beetje spannend, maar dat hoort er ook wel bij, hoor.
(Vrouw voor de groep.)

Vrouw: In de Euroregio moeten de centrale overheden gaan pleiten voor een verplichte derde taal.

(Leerling met microfoon komt in beeld in de groep.)

Leerling: Als je de taal zelf kunt beheersen, kun je ook economische groei krijgen. En als je de economische groei hier hebt in de buurt, kun je in Duitsland werken, in België werken.

(Leerling Ard komt aan het woord in dezelfde groep.)

Ard: Ik denk dat het ook buiten op school ook veel voordelen heeft voor de leerlingen zelf. Ik bedoel, je gaat naar een wildvreemde stad, en daar wil je toch ook zien te overleven eigenlijk.

(Man verschijnt in beeld – op de achtergrond zien we de leerlingengroep.)

(In beeld verschijnt de tekst: Peter-Paul Lenssen, onderwijsdirecteur Bernardinuscollege)

Peter-Paul Lenssen: Ik ben ongelooflijk trots op deze leerlingen, vooral  wat ze allemaal leren. Het enorm bewuste burgerschap waar ze zich in ontwikkelen. Hier in de regio met Heerlen en Aken, daar moeten en willen wij echt een vervolg aan geven.

(We zien een leerling presenteren voor de groep.)

(Op een flipover schrijft iemand: OV aantrekkelijker gemaakt)

Leerling: We willen mensen stimuleren om het OV te gebruiken. En waarom? Omdat we mensen bewust willen maken dat er ook een milieuvriendelijke manier van reizen is.

(We zien een leerling in beeld.)

(In beeld verschijnt de tekst: Koen, leerling)

Koen: Ik vind het leuk. Het is veel denken over wat er eigenlijk allemaal in de regionale dingen gebeurt, waarvan ik ook veel niet van wist.

(Raymond Knops spreekt de leerlingen toe.)

Raymond Knops: Mooi dat jullie op deze manier spreken over iets wat heel dichtbij, en toch soms ook heel ver weg is.

(Meisje verschijnt in beeld.)

(In beeld verschijnt de tekst: Lotte, leerling)

Lotte: Ik vind het heel leuk dat ik heb geleerd hoe ik stellingen moest maken en hoe je ernaar moet kijken en argumenten kunt geven.

(Jongen verschijnt in beeld.)

(In beeld verschijnt de tekst: Sam, leerling)
Sam: En ook is het erg belangrijk dat wij betere banden krijgen met onze buurlanden, want we liggen natuurlijk in de buurt van elkaar en in de toekomst zullen wij ook met elkaar moeten gaan samenwerken.

(Man verschijnt in beeld.)

(In beeld verschijnt de tekst: Raymond Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)

Raymond Knops: Ik was echt positief verrast door wat ze allemaal al weten en vooral wat ze willen. Dat ze het van belang vinden dat we contact hebben met de mensen aan de andere kant van de grens en dat ze ook allerlei concrete voorstellen daarvoor gedaan hebben. Zoals meer uitwisseling, meer uitwisseling van kennis, beter openbaar vervoer, beter onderwijs dat op elkaar aansluit. Dus ik was heel enthousiast.

(In beeld verschijnt het logo van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met daarbij de tekst: Geproduceerd door de Rijksoverheid. Tevens zien we het logo van Onbegrensd met daaronder de url: www.kijkenoverdegrens.nl)

(Einde achtergrondmuziek)